noelle.reismee.nl

De tijd gaat snel, alweer mijn 3e week in Canada.

Hi everyone!

Het is alweer zondag, de hoogste tijd voor een nieuwe update over de afgelopen week. Vandaag is volgensmij de eerste dag in de afgelopen 3 weken dat ik eigenlijk niks op de planning had. Genoeg tijd dus om een blog te schrijven.

Vorige week zondag was de BBQ die georganiseerd werd door mijn hostmom. Al ‘haar’ studenten waren er. Het feestje was niet in ons huis, maar bij iemand anders met een heel mooi huis langs het water. Op het water kon je kanoën en vissen. Het water was echt prachtig. Het was echt een hele vredige plek.

De BBQ verliep helemaal goed. Iedereen had het naar zijn zin en ik heb weer nieuwe internationale studenten ontmoet, altijd leuk!

De dagen erna moest ik weer naar school. Op dinsdag had ik mijn schoolfoto. De studenten werden op alfabetische volgorde naar de gymzaal geroepen door de luidsprekers. Er waren 2 dagen waarop je je foto kon laten maken. Deze dagen waren soms nogal een beetje hectisch, omdat er constant weer leerlingen door de school naar de gymzaal gingen. De hele dag hoorde je dingen als“Willen de leerlingen uit grade 10 met achternaam van A tot en met F naar de gymzaal komen’’. De schoolfoto is hier een stuk professioneler en uitgebreider dan in Nederland. Er worden 2 foto’s van je gemaakt. Een portretfoto van je gezicht en een foto vanaf je middel. De foto’s worden meteen uitgeprint op een folder. Als je foto niet naar wens is kan je gelijk een nieuwe laten maken. Ik lachte nogal raar op mijn eerste portretfoto, dus die kon ik gelijk overnieuw doen. In Nederland krijg je meestal na 2 maanden voor het eerst je foto te zien en daar moet je het dan meedoen. Via de folder die je kreeg kan je foto’s bestellen. Een leuk dingetje is dat je je eigen achtergrond kan kiezen. Ik kan bijvoorbeeld kiezen voor de Canadese vlag, lockers of een voetbalveld.Ook gingen alle 'grads' met elkaar op een groepfoto. Ik ben grade 12 dus ik mocht ook mee op de groepsfoto! Ik sta ergens aan de linkerkant, zoek me maar haha :)

Dinsdag na school gingen alle internationale studenten naar een tweedaagse orientatie. De schoolbus stond om 4 uur klaar om ons naar de oriëntatie te brengen. De orientatie vond plaats in de Gaelic College en was voor alle internationale studenten van Cape Breton. Cape Breton is het deel van Nova Scotia waar ik woon, dus er waren nog heel veel internationale studenten die ik nog nooit gezien had. In totaal waren we volgensmij met ongeveer 100 studenten. Eenmaal aangekomen op de bestemming kreeg je een kamer aangewezen. Ik sliep op een ‘echte college kamer’ met een Colombiaans meisje. De orientatie was vooral bedoeld voor de organisatie om alle regels duidelijk te maken. Ook hebben we op de orientatie workshops gehad over hoe je een kilt draagt, wat de oude Gaelic taal is en leren ‘square dancing’. Deze workshops leerden ons een beetje meer over de geschiedenis van Nova Scotia. Naast de regels en de educatieve dingen was er ook tijd voor een feestje. Er was de eerste avond een DJ, drankjes, snacks en een kampvuur. Iedereen was gezellig aan het dansen! Een top avond!

De tweede dag hadden we nog een leuke activiteit, een ‘scavenger hunt’. Ik had nog nooit van die naam gehoord, maar het was dus een foto wedstrijd. Alle studenten werden verdeeld in groepen en kregen een lijst met 29 opdrachten om te fotograferen. Degene die als eerste de 29 foto’s had gemaakt was de winnaar. Er waren nog wat voorwaarden dat bijvoorbeeld op alle foto’s alle groepsleden moesten staan. Een paar voorbeelden van de opdrachten: maak een piramide van 5 mensen, knuffel een boom, ga met iemand op de foto van de organisatie, fotografeer al jullie voeten in het gras etc. Mijn groepje was lekker fanatiek, dus wij hadden gewonnen! De prijs was een bioscoopbon, dus ik kan binnenkort gratis naar de bioscoop. Ik heb heel erg gelachen tijdens de wedstrijd. De foto’s zijn ook leuk om terug te zien.

In de middag van de 2e dag van de orientatie gingen we weer terug naar school. Alle leerlingen moesten de laatste les nog volgen. Dat vond iedereen wat minder, iedereen was namelijk nog al moe. Gelukkig was mijn laatste les muziek en ik vind dat een leuk vak.

Vervolgens moesten we alleen nog donderdag naar school en toen was het alweer weekend. Op vrijdag waren er namelijk geen lessen, een soort studiedag. Dus ik had weer een weekend van 3 dagen! Vrijdag ben ik eerst naar een muziekwinkel geweest om een viool te huren. Er zijn geen violen op school dus heb ik er maar eentje gehuurd. Nu heb ik ook eindelijk mijn eigen instrument voor het vak muziek. Daarna zijn Emma en ik naar de supermarkt geweest voor de boodschappen van het avondeten. Wij zouden namelijk het avondeten gaan koken. We hebben gegrilde groenten uit de oven gemaakt met kiprolletjes met mozzarella in parmaham. Dit allemaal geserveerd met pasta en stokbrood. Klinkt lekker toch ? Mijn hostparents vonden het in ieder geval heerlijk.

Na het avondeten ben ik samen met mijn hostdad en Emma naar een ice hockey game geweest. (poala was trouwens niet thuis, als je afvraagd waar mijn andere hostsister gebleven was) Mijn eerste echte ice hockey game. Ice hockey is heel populair hier. Supergaaf om mee te maken! Ice hockey is wel een hele ruwe sport. De spelers werden heel vaak keihard tegen de rand geduwd. Het was ook erg druk tijdens de game. Heel leuk want er waren veel bekenden van school. Helaas heeft ‘ons’ team, the Cape Breton Screaming Eagles, verloren. Niet dat dat mij zo heel veel uitmaakt wie er wint.

Op zaterdag heb ik mijn kamer opgeruimd en het huis gestofzuigd, want ja dat moet ook gebeuren. Ook zijn we even naar wallmart geweest voor wat boodschappen. Vervolgens heeft Valerie heerlijk gekookt. Valerie kookt eigenlijk altijd heel lekker. Ze gebruiken hier heel vaak de BBQ! En ik houd wel van een stukje vlees. Nu stond er gebraden kippen op het menu. Als toetje hadden we zelfgebakken bananenmuffins. Mijn hostfamily weet wel wat lekker is hoor! Daarna zijn Emma en ik nog naar een ‘bonfire feestje’ geweest.

Nu is het dus alweer zondag. Helaas ben ik vandaag een beetje ziek. Ik ben verkouden en voel me niet bepaald goed. Heel veel internationale studenten waren de afgelopen dagen verkouden, dus iedereen steekt elkaar aan. Hoop dat het snel overgaat want ziek zijn in Canada is niks aan hoor. Ik heb vandaag ook nog even met mama en papa geskypt, zoals we elke zondag doen. Hopelijk voel ik me morgen een stukje beter want ik moet weer naar school. Inmiddels ben ik alweer 2 A4’tjes verder. Ik stop maar eens met schrijven.

Liefs,

Noëlle

Reacties

Reacties

mams

Wat een lekker lang verhaal weer! Wat heb je weer veel meegemaakt in een week tijd. En superleuke foto's!! je kan zien dat het daar beregezellig was. En..natuurlijk weer wat gewonnen!:) Beterschap xxxx mams

Saskia

Hoi Noëlle,
Ik volg je sinds kort, hoe je reis verloopt in Canada. Leuke verhalen schrijf je, hoe het daar allemaal verloopt. Heel veel succes en plezier daar! En schrijfse :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active