noelle.reismee.nl

Eerste week in Canada.

Hi everyone!

Het is een week geleden dat ik vertrok uit Nederland. Er is al zo veel gebeurd. De eerste week is heel erg snel gegaan.Ik heb heel veel te vertellen, dus bereidt je voor op een hele lange blogpost.

Na 2 dagen een beetje relaxen en wat bezoekjes aan walmart kwam de eerste schooldag dichterbij. Op woensdag moest ik voor het eerst naar Riverview Highschool. Op school zouden alleen de internationale studenten bijeenkomen. Het was dus nog geen echte schooldag met lessen. Eerst moest iedereen zijn vakken door gaan geven. We kregen een boekje met alle vakken die gegeven worden op Riverview Highschool. Ik had al mijn vakken doorgegeven via de mail, maar dat was kennelijk niet helemaal goed geregistreerd. Ik moest dus opnieuw doorgeven welke vakken ik graag wilde. Per semester kies je 4 vakken. En omdat ik maar 1 semester blijf kan ik dus maar 4 vakken kiezen. Dat is nog best lastig want er is flink veel keuze. Na wat gepuzzel had ik mijn rooster. Sommige vakken die ik gekozen had waren niet mogelijk, maar uiteindelijk heb ik de volgende vakken:

Yoga 11

Digital arts 12

Accounting 11

Music 12

Het cijfertje achter de vakken zegt in welke 'grade' je zit. Ik zit in grade 12, maar dan kan je ook vakken uit grade 11 kiezen.

Je hebt elke dag alle 4 de vakken in een verschillende volgorde. Dus je moet goed bedenken welke vakken je wilt voordat je elke dag een vervelend vak moet volgen.

Na je vakken gekozen te hebben hadden we een pizzaparty met alle international studenten. Tijdens de pizzaparty kregen we wat informatie over de school en kregen we te horen wie onze buddies zijn. Een buddy is een leerling van de school die je ‘nieuwe beste vriend(in)’ moet worden. Je buddy kan je altijd alles vragen en zal je vooral de eerste paar weken wegwijs maken in de school. Mijn buddy is Madi. Een superlief meisje dat vlak bij mij woont. Madi gaf mij een rondleiding door de school. Ik snap nog steeds niet veel van hoe de school in elkaar zit. Er zit namelijk niet echt structuur in, maar hopelijk kan ik de komende weken mijn klaslokalen vinden. De school is superleuk. We hebben een hele mooie gymzaal, amerikaanse lockers met zo’n rond cijferslot en een fitnesscentre. Na school kan je gratis gebruik maken van het fitnesscentre. Dat ga volgende week denk ik maar eens doen. Na veel informatie mochten we naar huis.

Een uurtje later ging ik namelijk mijn andere hostsister, Emma, ophalen. Emma komt uit Italië en is 16 jaar oud. Nu is eindelijk ons gezin compleet. (Op de foto mist Tim natuurlijk nog.)

De volgende dag was dan echt de eerste schooldag. Back to school! Ik kan lopend naar school. Het is maar 5 minuten lopen. Ik werd opgewacht door mijn buddy Madi. Samen met mijn andere hostsister liepen we naar school. We zagen heel veel gele schoolbussen. Echt zoals in films. Alle leerlingen die 16 jaar of ouder zijn gaan meestal niet met de schoolbus, zij gaan gewoon zelf met de auto naar school.

Alle leerlingen uit grade 11 en 12 moesten eerst naar hun ‘homeroom’. Dat is het lokaal van een leraar uit een van je vakken. Deze leraar is dan een soort van mentor. Mijn yoga class is mijn homeroom. Deze dag zal er nog niet echt les gegeven worden. De leraren zullen vooral veel praten met wat je kan verwachten. En praten dat kunnen de canadezen wel. Mijn yogalerares heeft volgensmij wel een uur vol gepraat over de ‘dresscode’ van de school. Het is uiterst ongepast om te korte kleding te dragen. Croptops zijn dan ook verboden op school, ben ik even blij dat ik die niet meegenomen heb. Vervolgens zag ik in de gangen veel leerlingen met korte broekjes lopen haha.

Daarna werden alle grade 11 en 12 leerlingen in de gymzaal verwacht. Hier vertelde wat belangrijke mensen(zal o.a. de directeur wel geweest zijn) enkele dingen over het nieuwe schooljaar. Daarna waren er wat games tussen grade 11 en 12. De grade die zal winnen zou de volgende dag eerder uit zijn. Mijn grade (12) heeft natuurlijk gewonnen.

Vervolgens had ik pauze. We hebben hier 45 minuten lunchpauze. Ik heb mijn ogen uitgekeken wat ze hier allemaal verkopen tijdens de pauze. In de kantine kan je patat en gefrituurde kip kopen. In de hal worden mega stukken pizza verkocht. Echt te bizar. Het is echt een soort Mac Donalds in de school. Voor de echte Mac Donalds hoef je trouwens ook niet ver te zijn hoor. Die zit namelijk 5 minuten lopen van school, net zoals de burger king en de subway.

Hierna had ik nog mijn andere 2 vakken, digital arts en music. Ik kan nog niet echt vertellen wat we tijdens die lessen doen. Tijdens de eerste lessen werd vooral gepraat door de leraren. Mijn Engels gaat al heel goed. Ik versta alles wat er gezegd wordt. Het praten gaat ook al steeds beter. Ook denk ik al vaak in het Engels. Er zijn hier ook internationale studenten die echt nul Engels kunnen. Ik dacht dat het Engels niveau van mij al heel slecht was, maar het kan dus veel erger.

En toen zat de eerste schooldag er al weer op. Na school ben ik nog even met Emma naar walmart geweest voor wat schoolspullen. Walmart is heel groot. Daar ga ik maar niet over schrijven, anders ben ik morgen nog bezig.

Na de 2e schooldag op vrijdag, waar ook vrijwel alleen maar gepraat werd door de leraren, was het weekend. Die avond kwamen er wat internationale meisjes bij ons thuis tv kijken.

De volgende ochtend was er geen tijd voor uitslapen. Om 9.30 gingen we met veel van de internationale studenten ‘hiken’. Ik dacht dat we gewoon een heuveltje gingen beklimmen, maar de coxheath hills waren behoorlijk stijl. Dat viel nog wel een beetje tegen. Uiteindelijk heeft iedereen de top bereikt en daar was het prachtig. Natuurlijk hebben we op de top wat foto’s gemaakt. Het was echt superwarm. Ik hoorde van mama dat in Nederland het slecht weer is. Hier schijnt alleen maar de zon en is het tussen de 20 en 30 graden. Ik weet niet wie het verzonnen heeft dat het in Canada alleen maar sneeuwt.

Na de hiking tocht ben ik met mijn hostsisters en mijn hostmom naar de mall en supermarkt geweest. Hier heb ik wat sportspullen gekocht (ik heb straks elke dag yoga). Bij de supermarkt was het weer het zelfde verhaal als in walmart, alles, echt alles, is groot.

Na onze shopsessie zijn we naar een ‘bonfire' geweest. Bij iemand van de internationale studenten werd een feestje georganiseerd met een kampvuur. Ook was een zwembad. Het was ‘s avonds wel ijskoud, maar ik heb het aangedurfd om in het koude water te springen. Ondanks dat we nog steeds moe waren van de zware ochtend heb ik het onwijs leuk en gezellig gehad.

Vandaag was het alweer zondag, dus nu ben ik precies een week in Sydney. Nog steeds was er geen tijd voor rust vandaag. In de ochtend werd ik gebeld door iemand van de Nova Scotia International Student Program (NSISP). Ik ben namelijk een ‘foreign correspondent’. Dat houdt in dat ik een beetje het high school programma moet promoten door o.a. foto’s en filmpjes. Dus ze houden me hier in Canada wel bezig hoor.

In de middag had ik weer een feestje, namelijk een poolparty. Het was heel warm hier, dus ik heb de hele middag gezellig in mijn bikini langs het zwembad gelegen. Samen met alle andere internationale studenten hebben we de hele week besproken en veel gelachen.

Nu lig ik eindelijk in mijn bedje. Hopelijk heb je het einde van deze blogpost gehaald. Ik hoopte wat minder te schrijven, maar dat lukt gewoon niet. Er zijn zoveel andere en nieuwe dingen hier dat ik alles graag wil vertellen.

Morgen begint weer een nieuwe week. Alleen ik heb morgen nog een dagje vrij. Het is labour day, dus dan hoef je kennelijk niet naar school. Prima hoor zo’n lang weekend. Ik heb de eerste week overleefd en ik heb nog heel wat leuke weken te gaan.

Jullie horen snel van mij!

Liefs,

Noëlle

Reacties

Reacties

Nolda

Hoi Noelle, Behalve creatieve talenten ben je ook nog een schrijftalent hoor... Wat een leuk verhaal heb je geschreven over de eerste week in Canada... En wat een indrukken doe je op, Noelle.. De vakken die je hebt gekozen lijken me heel leuk en leerzaam. Het is goed om te lezen dat je Engels steeds beter wordt.. Na 5 maanden spreek je vloeiend Engels hoor.. dat gaat snel !
Heel veel plezier met je nieuwe vriendinnen en ik verheug me op je volgende verhaal... liefs van mij, Nolda

mams

Hoi No, heerlijk zo'n lekker lang verhaal!!! Kan voor mij niet lang genoeg zijn. maar ja... ik ben ook je moeder natuurlijk. xxxx veel plezier de komende weken!!!loveyou

Desiree

He Noëlle
super leuk verhaal!
En die vakken leuk vooral yoga lijkt me super!
Kan je die yogakunsten van camping del sole laten zien
super veel plezier nog komende weken/maanden in Canada
xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active